Tjäna pengar på din blogg - Testa gratis!

sova middag =)

Idag har varit en bra dag =) Natten var crap och jag var jättetrött. Elliot har blivit lite förkyld men nu är det bättre. Micke tog barnen till skola och dagis på vägen till jobb. Jag och Elliot kunde sen bara ta det lugnt. Han somnade hos mig i soffan vid 10.30. Vid 11 kände jag "Yes, jag kommer nog kunna somna!" Stängde av tv:n sen sov vi till och från tills klockan ringde kl 13. Då var det dags att hämta Nova först och sen Philip. Tjo vilka smutsiga barn jag fick med mig hem ;-) Blev att spola av regnkläder, skor och stövlar samt lägga en massa i tvätten. Tvätt, ja det har jag oxå hunnit med en maskin idag. Hem och mellis direkt, lika bra innan de hinner komma in i någon långvarig lek.

Hur gör ni som har barn som bråkar? Lite eller konstant som mina. Sedan vi fick det nya rummet iordningställt finns det ju en dörr med NYCKEL. Philip frågar ofta om jag kan låsa in honom. Det låter hemskt, jag vet men meningen med det hela är att då får han sitt rum + Elliots (där det än sålänge bara finns en tv och xbox:et) för sig själv. Sen vill han själv knacka när han behöver kissa eller dricka. Jaja, alla sätt är väl bra utom de dåliga...? Mindre bråk blir det ju. Samtidigt måste de lära sig komma överens. Philip glömmer oftast bort hur han ska handskas med sin lillasyster. Han sager bara "NEJ! UT!" osv istället för att lite mer vuxet låta henne vara med i leken och göra det roligt för henne. (Ju mer han säger nej desto mer vill hon vara med...)

Jag och Philip var på ICA nu på kvällen och handlade mjölk. Han tyckte det var jättespännande att vara ute när det var mörkt (klockan var åtta) ;-) Imorgon sa jag att vi kan ju ta en promenad på en halvtimme när de små har somnat. Han blev superglad och sa att han längtar tills dess =) På torsdag kväll ska vi leka med hans tågbana när de små lagt sig. Det är viktigt att göra något med bara honom med. Jag märker att han riktigt njuter när det bara är han och jag ♥ Självklart är det viktigt att vara ensam med Nova och Elliot oxå men det finns mer av den varan känns det som.

MINA FINASTE! ♥



Kommentarer
Postat av: Jeanette

Det där med syskon och bråk är inte lätt, men av egen erfarenhet från min uppväxt och sen även med mina egna barn, så tror jag det är jätteviktigt att lära barnen att man måste få vara själv och att man har egna val och viljor.



Vill Philip leka själv, så tycker jag att du får försöka förklara för Nova att han behöver vara ensam och att hon får leka med honom senare.



Jag tror inte man ska eller kan tvinga syskon att behöva leka med sina, lika lite som man skulle tvinga barnem att leka med en kompis dom inte vill leka med.



Hoppas du inte tar illa upp, utan det är bara vad jag tycker och anser =))

Kram på dig!

2010-09-16 @ 11:17:46
URL: http://nufsan.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jeanette: Nej inte alls =) Jag är helt på din linje. Det är nog mer Micke som tycker att de ibland får lära sig att komma överens. Och visst, jag håller med till viss del men det är inte ofta. Man har rätt att vara själv om man vill och det är viktigt att få vara själv och ha en dörr att stänga om sig. (vad jag önskar att man bara kunde göra det ibland, eller jämt ;-)) Känna att man kan komma undan, speciellt om man som i Philips situation är äldst. Tack för ditt svar =) Det ä roligt att höra vad andra tycker och har det. Kramar

2010-09-18 @ 20:42:30
URL: http://rebeccapettersson81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback