Tjäna pengar på din blogg - Testa gratis!

När Nova föddes =)

Hittade denna i min blogg inne på FL, så fick man bölat idag med ;-)


Skrivet 12/8-07


Det hela började kl 10 i i fredags förmiddag den 10/8, BF+4. Haft en jobbig natt, kunde inte sova pga värmen. Var less på det mesta, t o m gråtit!

Jag fick lite ont samtidigt med sammandragningarna. Sa till Micke att det känns annorluda, det är nog på G! Han blev stirrig "Vad menar du? Ska vi åka NU?!" Började ta tiden på värkarna. Det var ca 10 min mellan till kl 12 kanske och sen ca 2-7 min mellan. Ringde förlossningen både i Malmö och Lund för att kolla läget. Micke ordnade skjuts med David in till Lund.

Vid 14.30 var det ganska tätt, 3 min. Ringde till förlossningen igen och de sa tt vi var välkomna in! SHIT Spännande!

Strax efter 15 fick vi rum nr 7 på förlossningen i Lund. Himla fint renoverat.

En undersökning gjordes kl 15.30. Öppen 3 cm och tappen något bakåtriktad. Detta räknas som ett gränsfall för en omföderska.
BM sa att vi kanske fick åka hem igen (!) Hon kopplade på ctg och kollade. Det konstaterades att sd bara kom med ca 7 min.

Vi valde att stanna för att se vad som hänt efter ett par timmar!
BM kollade ctg:n igen och sa att vi skulle stanna eftersom Novas hjärtljud gått ner lite. Inget på ett negativt sätt. Det skulle tyda på att hon sjunkit ner så långt i förlossningskanalen att huvudet tryckts till lite och då minskar hjärtaktiviteten något.

Klockan 19 kom  BM in och sa "Nu gissar jag på 6 cm om mirakel inträffar!" Jag trodde mer på kanske 4 cm, liksom Undersköterskan. Hade
iofs haft det rätt tufft och jobbigt med värkar. Öppen 7 cm (!!) GODA nyheter!! Vi blev glada allihopa!

Pratade om smärtlindring. Hade ju mitt förlossningsbrev med mig där jag inte ville ha edan ifall den var orsaken till att förlossningen drog ut på tiden.
BM sa att det brukar man inte se att den gör hos en omföderska. Hade vid detta laget fruktansvärt ont så valde att ta den. Tog ca ½ timme innan narkosläkaren kom.

Vid 20.30 dök han upp, en kille i kanske 30 års åldern. Var ganska jobbigt när han skulle sätta den eftersom jag hade mycket smärtsamma värkar varannan minut! Men till slut fick han dit den och den började verka lite efter 21. Men bara på vänstra sidan. La mig på högra så den skulle få chans att gå över men utan resultat. Det var ju inte dubbla värkar på högra sidan men gjorde rejält ont i ljumsken och nere i ryggen på höger sida. Micke hjälper mig hela tiden att andas! Speciellt när jag får så ont så jag glömmer av hur jag ska göra.

Ca kl 21.30 var jag öppen 10 cm. Kände inga krystvärkar som jag direkt påpekade eftersom när man e öppen 10 cm e de liksom dags att krysta! Här blev det tyvärr personalbyte. Den nya
BM och USK var helt underbara de med, bara det att man hade ju pratat en hel del med de andra.

BM sa att det blir så ibland att edan kan ta bort krystvärkarna, speciellt om man får den så sent som jag fick.

Hon kontrollerar hur det ser ut och säger att jag kan krysta ändå, huvudet står precis i öppningen! Krystar aktivt från lite över 22 gissar jag på (inte journalen här än) Kramar Mickes hand så hårt jag bara kan och tar i fast utan att känna krystreflexen. Märklig känsla!

Kl 22.23 är hon ute efter 3 krystningar på 2 sammandragningar! Världens finaste & underbaraste lilla tjej!! Tårarna kom på både Micke och mig!
BM påpekar att det är en ganska stor tjej!

Sprack en del pga att jag inte kände nör jag skulle krysta + att Novas hjärtljud gick ner lite så
BM fick dra ut henne lite. Syddes i ca 1 timme, från 23-00.

Micke klipper navelsträngen vid 23-tiden. Låter henne ligga kvar hos mig medan
BM syr. Nova hittar bröstet direkt! Därefter badas hon av, Micke filmar Vägs och mäts. En rejäl tös på 3842 gram & 52 cm lång! Jag trycks ännu lite mer på magen så mer blod kommer ut.

Vi blir lämnade själva efter att allt lugnat ner sig.

Får in fika brickan runt 1. Vi skålar i Pommac (tror jag det är hehe) Micke duschar sen jag efter det. Packar ihop och lämnar förlossningen kl 2.45 efter undersökning av mig och Nova. Undersköterskan går med oss bort till Patienthotellet. Skönt att komma ut även om de e varmt. Micke kör tvillingvagnen!

Får rum nr 219. Snackar lite med
BM som jobbar där. Sen får vi lite sömn. Vaknar kl 6 och somnar inte om, såååå varmt och svettigt. Micke lägger sig med Nova i sängen istället och jag tvättar av mig och sminkar mig lite.

kl 8 är det dags för ronden. Läkaren tcker vi ska komma tillbaka till Ortopeden i början av nästa vecka eftersom han tycker sig känna en liten aning stelhet i Novas höfter. Han påpekar dock att det är som han vill ta det säkra före det osäkra.

Käkar sen frukost vid 9.

BM gör hörseltest på Nova kl 9.30.

Kl 10 kommer Mickes mamma och ena syster och hämtar oss! Eller ja, först en massa kramande och hållande av Nova.

Hemma ca kl 11.

Philip möter oss! "Var e bebisen? Var e bebisen?!?! Naaaaw sååå söt och liten hon är!" Sen tycker han att i min mage kan det gott finnas en till, en pojke hehe!

Bilder finnes i galleriet under "NOVA"

Skulle ALDRIG ha klarat det så bra utan Mickes stöd, han var (och är) helt otrolig! Underbart att han hjälpt mig så mycket. Älskar daj hjärtat!!!



Skrivet 25/9-07

Fick journalen (eller ja 2 papper (?)) av BM idag på efterkontrollen.

Tidigare erfarenhet: -02 Gosse PN

Längd: 172
Vikt: 87.5 kg
Värkar började: 10/8 ca kl 10

Frisk omföderska inkommer ca kl 15 med värkar. Normal graviditet.

15.30 Temp 36.7 Bltr 120/60. Tvättas med descutan. Cervix utplånad. Livmodertapp något bakåtriktad. Öppen 3 cm

19.00 Tilltagande värkar. Bltr 120/60. Vill ha epidural. Kontaktar narkosläkaren. Öppen 7 cm

19.45 Epidural sätts.

20.30 Öppen 10 cm.

21.00 Krystkänsla.
BM byte, ligger på på sidan (höger) Vattnet går. Skalpelektrod sätts.

21.30 Tvättas med descutan.

21.45 Ej kunnat kissa. Tappas på 150 ml. Känner tryck bakåt. Lite krystkänsla igen. (hade aldrig riktiga krystvärkar!)

22.00 Står nästan mot bäckenbotten. Provkrystar. Följer fint ner.

22.15 Krystar jättebra.

22.23 Fin flicka framföds och skriker direkt. Apgar 9-10-10

22.30 Placenta avgår. Uterus
UA

23.00 Injektion Marcain. Sutuerar en liten grad 2 bristning (1 timme)

23.30 Uterus
UA. Ammar.

23.45 Fikar (haha)

Sååååå fint det var!!!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback