Tjäna pengar på din blogg - Testa gratis!

Att vara förälder

Nu är det lugnt här hemma. Philip är i skolan, Nova är med Micke i Malmö. De skulle lämna tillbaka husnyckeln till Mickes mamma som flyttar i helgen samt hämta något. (de flesta har väl grejer kvar hos sina föräldrar, jag har iaf) Elliot sover. Natten var ok. Han somnade redan 18.30 igår, vaknade 23.30 och fick mat. Sen var det dags igen vid 2.30 då han oxå fick mat. Svårt utan napp, måste träna mer med den. Sen sov han till 5.30 ca men då buffade jag bara honom så han somnade om till 6.20 när det var morgon. Jag har bestämt att det är morgon från 6.30 ca. Mysigt att ha lite tid att kramas innan det är dags att gå upp vid 7. Då är det fullt upp, snabbt klä på sig och ordna frukost till de andra barnen. Jag försöker att förbereda det mesta dagen innan som att lägga fram kläder, packa gympakläder, simkläder etc.

Igår sa jag till Philip att han bara fick vara på gården, han ville skejta. Efter ett tag skulle jag kolla till honom och säga att det var dags att komma in och tvätta sig eftersom vi skulle äta middag. Då var han inte där. Jag var nästan 100% säker på att han gått in till grannen mittemot men blev ändå lite orolig iom att han sa att han skulle stanna utanför när jag sa till honom. Han VET att han måste säga till, även om han bara ska gå in till grannen. Micke gick dit och jo han var ju där. Så det blev inget spelande igår. Idag vet jag inte, kanske om han sköter sig. Hjälper mig senare i eftermiddag om jag behöver hjälp med något. Ibland är han på så dåligt humör, har dålig attityd mm. Jag vet att han är trött efter en dag i skolan men ändå. Han är stor nog att tygla sitt humör lite iaf tycker jag.

Igår glömde vi lägga ner en frukt till honom. En sådan liten småsak kan gnaga mig en hel dag eller två. Jag kände mig som en dålig mamma. En skitsak, jag vet. Samma om man glömmer något annat. Jag har dåligt samvete över barnen ofta, ofta. Jag gör mitt bästa alltid men det känns som att det inte räcker. Det är stora krav på vad man ska hinna/orka med när man har tre barn. Det jag ofta känner såligt samvete över är att jag inte har så mycket tid med Philip, de andra tar den mesta av tiden. Speciellt när jag är ensam hemma med dem, som ikväll. Jag vet att det är helt normalt att den äldsta får stå tillbaka lite, men vad som är just lite har jag svårt att se. När det gäller Nova får jag dåligt samvete för att jag ibland kan bli riktigt arg på henne. Hon är 3 år och testar precis ALLT, helt normalt det med. Det med att testa allt är nytt för mig, Philip var mer easy going liksom. Med Elliot är det oxå tiden som inte räcker till. Att han får skrika en del eller bara hänga och flänga med i bärselen. Han somnar t o m där ibland utan att jag märker det. Samvete samvete, men det är väl bra att ha ett antar jag?

Igår la jag in 19 annonser på tradera, resten ger vi bort. Man vet på ett ungefär vad som går snabbt på tradera och som man kan få en slant för. Hittade Novas ljusrosa fleece overall hon hade när hon var ca 3 mån, det var stl 68 iaf. Den vill jag spara, sååå söt =) Ska köpa 3 stora fina lådor till barnen där man kan spara speciella saker i, papper, teckningar, kläder mm.

Rensade vårt ena köksskåp imorse. Där vi har plastburkar, nappflaskor mm. Mer än hälften saknade lock, eller så var där lock men ingen bruk som passade till. Har retat mig i månader på det men no more =)



Varit på sitt första disco =)


Kommentarer
Postat av: jane

att vara mamma är nog det svåraste som finns, dålgt samvete i tid och otid hahah!

2010-09-30 @ 12:38:00
URL: http://gumpen.blogg.se/
Postat av: Aja beautyblogger bloggar bebis

Inte ska du ha dåligt samvete! Du är ju en supermamma! Beundrar dig :-) Som orkar med tre stycken...Hade du inte bytt efternamn så hade jag kallat dig ståhl-kvinnan Hö hö hö...:-)

2010-10-02 @ 23:34:24
URL: http://beautyblogger.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jane: Jo det är ju så...trro det är en mammagrej (för att generalisera lite) för Micke känner inte så. Han gör sitt bästa och det duger bra säger han och det ÄR ju så men men.



Angela: Tack så mycket =) Man gör sitt bästa men det känns inte som man räcker till, tyvärr. Just nu är det intensivt här hemma men snart så kommer man nog ha mer tid =) Höhö ja passande kanske ;-)

2010-10-04 @ 08:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback